Fehérvári Állatorvos

Állatgyógyászati Központ

Egy jó hely kedvenceinek!
Széchenyi 2020

A kölyökmacskákat 6 hetes korukig az anyjuktól kapott ellenanyagok védik a különféle kórokozók ellen. Ezt követően kell kialakítani a kölyökmacskák saját immunitását egy megfelelő oltási programmal. A védőoltásokban elölt vagy gyengített kórokozók vannak, melyek legyőzése a szervezetben megbetegedés nélkül végbemegy. Az oltás után 10-12 nap alatt alakul ki egy gyenge védelem a szervezetben az adott kórokozó ellen. Megbízható, erős védelem csak többször ismételt védőoltással érhető el. A kölykök immunrendszerét még a gyengített kórokozók legyőzése is kissé megviselheti, ezért a védőoltást csak egészséges állatnak szabad adni. Így az oltás megfelelő hatékonyságának eléréséhez nélkülözhetetlen a rendszeres féregűzés, bolhaűzés és megfelelő táplálás.

Macskáknak kötelező oltás nincsen, kivétel, ha külföldre szeretnének utazni velük. Ekkor a veszettség elleni oltás kötelező. Orvosi szempontból azonban a macskákra legveszélyesebb kórokozók elleni védőoltás minden macska számára ajánlott és indokolt. A lakásban tartott, más macskával nem érintkező macskát is célszerű oltani, olyan macskabetegségek ellen, amelyek kórokozóját mi magunk is behurcolhatjuk a lakásba (ilyenek a fertőző orr- és légcsőgyulladás, calicivírus okozta nátha, chlamydiosis). A kertben tartott, kijárós macskát, ezen felül, a marakodás útján terjedő macskabetegségek ellen is indokolt oltani (ilyenek a veszettség, macskaleucosis, fertőző hashártyagyulladás). A kijárós macskákat egy halálos vírusos betegség, a macskák un. fertőző immunhiányos betegsége (FIV) is fenyegeti, amivel szemben sajnos nem áll rendelkezésre oltóanyag. A macskák fertőző immunhiányos betegségével való fertőzöttség esélye, akárcsak a marakodással terjedő többi betegség előfordulása, nagymértékben csökken az ivartalanított macskák esetében. Az ivartalanítással ugyanis a macskák kóborlási hajlama jelentősen csökken. Ezért a cica érdekében is tanácsos a fél éves kora utáni ivartalanítás.

Macskák oltási és féregtelenítő programja:
- 2 hetes kor : Féreghajtó
- 4 hetes kor : Féreghajtó
- 6 hetes kor : Féreghajtó
- 9 hetes kor : Kombinált oltás (fertőző orr- és légcsőgyulladás, calicivírus okozta nátha, panleukopenia, macskaleucosis, chlamidiosiselleni védőoltás egyben)
- 12 hetes kor : Kombinált ismétlő oltás
- 14 hetes kor : Veszettség elleni oltás
-1 éves kor felett évente: Kombinált oltás + Veszettség oltás + Féregtelenítés

Egyéb védőoltások:

Fertőző hashártyagyulladás (FIP) intranazális vakcina
Microsporiasis elleni védőoltás - bőrgombásodásra hajlamos illetve tüneteket mutató macskáknál javasolt

b3d439339d4981abd86cc9b5d2f57f63

SZAKIRÁNYÚ RENDELÉSEK

Rendelőnkben lehetőség van szakrendelésre bejelentkezni, ahol az adott területen képzett orvos foglalkozik Kedvencével!

Sebészet, ortopédia
Dr. Molnár József és Dr. Morvay András